نوشته‌های من

درباره برنامه‌نویسی، بازی، کتاب و هر چیزی که دوست داشته باشم

نوشته‌های من

درباره برنامه‌نویسی، بازی، کتاب و هر چیزی که دوست داشته باشم

نوشته‌های من
طبقه بندی موضوعی

چاپ کن و بازی کن - وفاداری

پنجشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۴۸ ق.ظ

اگر نمی‌خواهید برای بازی‌های تخته‌ای و کارتی هزینه‌ی زیادی انجام دهید، می‌توانید با کمی جستجو در اینترنت یکی از بازی‌های «چاپ کن، بازی کن» را پیدا کنید و بعد از چاپ کردن و خواندن قوانین آن، با خانواده، بستگان و دوستان بازی کنید. بازی که من برای آخر این هفته انتخاب کرده‌ام بازی «وفــاداری»(Allegiance) است. این بازی توسط «دیوید تامسون» (David Thompson)طراحی شده و توسط Digital Capricorn Studio[^] منتشر شده است.


مقدمه

شما کاهن یک معبد پر آشوب هستید و دار و دسته سارقان برای به دست آوردن نفوذ خود در منطقه شما را به مبارزه طلبیده‌اند. اکنون وقت تصمیم‌گیری است، بایستی تصمیم بگیرید که در کنار برادرانتان و در برابر سارقان می‌جنگید و یا به برادرانتان خیانت می‌کنید و راه را برای سارقان هموار می‌سازید؟


در بازی «وفاداری» بازیکن‌ها برای نشان دادن وفاداریشان به هر یک از طرفین(معبد یا سارقان)، از کارت‌ها استفاده می‌کنند و نفوذ آن طرف در سرزمین را مشخص می‌کنند. در انتهای بازی طرفی که بیشترین نفوذ را در سرزمین داشته باشد به قدرت دست پیدا می‌کند. در ابتدای بازی همه بازیکن‌ها به معبد وفادارند ولی در طول بازی این وفاداری تغییر می‌کند و بازیکن‌ها ممکن است با کسب امتیاز به یکی از طرفین متمایل شوند. تمامی بازیکنانی که به معبد وفادار بمانند برنده می‌شوند اگر در انتهای بازی، قدرت به دست کاهنان معبد برسد و بازیکنی که بیشترین تمایل را به سارقان داشته باشد برنده بازی می‌شود اگر در انتهای بازی، سارقان قدرت را به دست بگیرند.


آیا همه بازیکنان به معبد وفادار می‌مانند و همگی برای شکست سارقان با یکدیگر متحد می‌شوند؟ آیا بازیکنان وفاداریشان به معبد را فراموش می‌کنند و به کمک سارقان می‌شتابند؟ همه این‌ها به شما بستگی دارد.

خصوصیات

  • مدت زمان بازی: ۲۰ دقیقه
  • تعداد نفرات بازی: ۳ تا ۵ نفر
  • سن بازی: +۸ 

کارت‌ها

هر کارت دارای امتیاز معبد و امتیاز سارقان است. این امتیاز‌ها به معنی نفوذ هر یک از طرفین است اگر کارت روی زمین باشد و به معنی وفاداری بازیکن به هر یک از طرفین است اگر در دست بازیکن باشد. 
جدول زیر نمایش دهنده تنوع کارت‌ها به همراه تعداد آن‌ها و همچنین امتیاز معبد و سارقان برای هر کارت می‌باشد.

چیدمان اولیه

پس از دریافت و چاپ کارت‌های بازی تغیرات زیر را در صورت لزوم انجام دهید:
  • اگر تعداد بازیکنان ۳ نفر است، تمامی ۴ کارت Merchant را از دسته کارت‌ها بیرون آورید.
  • اگر تعداد بازیکنان ۴ نفر است، کارتی را حذف نکنید.
  • اگر تعداد بازیکنان ۵ نفر است، ۲ کارت Merchant را از دسته کارت‌ها بیرون آورید.
بعد از انجام تغییرات فوق، کارت‌های بازی را بر بزنید و به هر بازیکن یک کارت بدهید. بقیه کارت‌ها را در وسط قرار دهید و دو کارت Temple و کارت Thieves’ Guild را در دو طرف دسته کارت‌ها قرار دهید. مانند تصویر زیر.


نحوه بازی

پس از چیدمان اولیه، به روشی که دوست دارید نفر اول را انتخاب کنید. هر بازیکن در نوبت خود بایستی ۳ کارت از دسته کارت‌ها بردارد و پس از بررسی آن‌ها، کارت‌ها را به پشت به سه قسمت زیر اختصاص دهد.

  1. بر روی کارت معبد
  2. بر روی کارت سارقان
  3. برای دسته کارت‌های خودش
سپس نوبت بازیکن بعدی می‌شود و به همین ترتیب بازی ادامه پیدا می‌کند.

کارت‌های کنشی (Action Cards)

کارت‌های کنشی، کارت‌های مخصوصی هستند که بازیکن می‌تواند در انتهای نوبت خود از آن استفاده کنید. کارت‌هایی که دارای ذره‌بین هستند یعنی Inquisitor و Spy کارت‌های کنشی هستند. هر بازیکن در انتهای نوبتش می‌تواند در صورت داشتن حداقل یکی از کارت‌های کنشی، آن را به دیگران نمایش دهد و یکی از کنش‌های زیر را انجام دهد. لازم به ذکر است که هر بازیکن در هر نوبت فقط یک مرتبه می‌تواند از کارت‌های کنشی استفاده کند.

کنش‌ها

  • بازیکن می‌تواند تمامی کارت‌های یک بازیکن دیگر را ببیند
  • بازیکن می‌تواند بالاترین کارت روی معبد و بالاترین کارت روی کارت سارقین را مشاهده کند.
  • بازیکن می‌تواند از کارت‌های بازیکن دیگری یک کارت به صورت تصادفی بیرون بکشد و به کارت‌های خود اضافه کند.
  • بازیکن می‌تواند یک کارت به انتخاب خود از دست خود بیرون بکشد و به کارت‌های بازیکن دیگری اضافه کند

برنده شدن

بعد از اینکه تمامی کارت‌ها توسط بازیکنان از وسط زمین برداشته شد و آخرین نفر نوبت خود را به اتمام رسانید، بازی به اتمام رسیده است و برای مشخص شدن برنده یا برندگان، بازیکنان کارت‌های خود را نشان می‌دهند و کارت‌های معبد و سارقان نیز برگردانده می‌شود.

نفوذ

امتیازات معبد را برای تمامی کارت‌هایی که روی کارت معبد قرار گرفته‌اند را یکدیگر جمع کنید تا میزان نفوذ معبد به دست آید. سپس امتیازات سارقان را برای تمامی کارت‌هایی که روی کارت سارقات قرار گرفته‌اند را نیز با یکدیگر جمع کنید تا میزان نفوذ سارقان نیز به دست آید. طرفی که بیشترین نفوذ را دارد، قدرت را به دست می‌گیرد. اگر میزان نفوذ برای هر دو طرف یکسان شد، سارقان قدرت را به دست می‌گیرند.

وفاداری

هر بازیکن برای مشخص شدن وفاداریش به یکی از طرفین بایستی حاصل جمع امتیازات معبد و امتیازات سارقان کارت‌هایی که در دستش هست را محاسبه کند و وفاداری این بازیکن به طرفی که بیشترین حاصل جمع را داشته است مشخص می‌شود. چنانچه حاصل جمع دو طرف برای بازیکنی برابر باشد آن بازیکن وفادار به سارقان محسوب می‌گردد.

برنده

چنانچه معبد بیشترین نفوذ را داشته باشد، تمامی بازیکنان وفادار به معبد برنده هستند و چنانچه سارقان بیشترین نفوذ را داشته باشند، بازیکنی که به گروه سارقان وفادار بوده است برنده است و اگر بیش از یک بازیکن به گروه سارقان وفادار باشند، جمع امتیازات طرف سارقان برای هر بازیکن محاسبه می‌شود و 
  • بازیکن با بیشترین حاصل جمع برنده است
  • اگر دو بازیکن و یا بیشتر حاصل جمع بالا و یکسانی داشته باشند بازیکنی که بیشترین اختلاف بین امتیازات طرف گروه سارقان و امتیازات معبد را داشته باشد برنده است
  • و اگر باز هم کار به تساوی بین بازکنان رسید، بازیکنی که کارت با بیشترین امتیاز طرف سارقان یعنی کارت Guildmaster را داشته باشد برنده است.

توجه

دقت کنید که این بازی در مرحله تست بازی است. پس اگر بعد از چندین مرتبه بازی کردن احساس کردید که می‌توانید با تغییر برخی قوانین بازی را جذاب‌تر کنید، حتما این کار را انجام دهید.

دریافت

مجموعه قوانین بازی و طراحی‌های مربوط به کارت‌ها را می‌توانید از سایت بازی (http://digitalcapricorn.com/site/games/allegiance) دریافت کنید و چاپ کنید و بازی کنید.


  • حامد ذقاقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی